Un risc semnificativ îl constituie posibilitatea ca salariile din grilă și majorările etapizate prevăzute în propunerea legislativă să includă și contribuțiile actuale ale angajatorului.

 

1. Varianta maximală de risc – salariile din 2022 prevăzute în grilă conțin și contribuțiile  actuale ale angajatorului!

În sprijinul acestei ipoteze aducem următoarele argumente:

1.1 Coeficienții din grilă se raportează la un salariul minim brut de 2500 lei în anul 2022

 

Unități clinice

Salariul de bază gradația 0 (2022)

Coeficient

Medic primar S

12500

5.00

Medic specialist

9900

3,96

Asistent medical principal S

4345

1,74

 

Asistent medical principal PL

3900

1,56

 

Asistent medical PL

3750

1,50

               1.2 Salariul minim brut de 2500 lei include și contribuțiile actuale ale angajatorului

  1. Declarațiile publice – la reproșurile privind faptul că în 4 ani (2017 – 2020) salariul minim crește cu 300 lei (de la 1450 lei -1750 lei) și nu este posibil ca în doi ani 2021-2022 să crească cu 750 lei s-a răspuns că salariul minim de 2500 include și contribuțiile angajatorului.
  2. Declarațiile de mai sus sunt coerente și cu Programul de guvernare (pag 19) : „Nivelul salariului minim brut în România, în următorii 4 ani, va fi de 1.450 lei in 2017, 1.550 lei în 2018, 1.650 lei în 2019 și 1.750 lei în 2020. Începând cu 2018, ca urmare a modificării bazei de calcul a salariului brut, 1.550 va fi ECHIVALENT cu 1.900 de lei, 1.650 va fi echivalent cu 2.025 de lei iar 1.750 cu 2.150 de lei.”
  3.  Punctul de vedere al Guvernului depus la propunerea legislativă _Legea Cadru (pag 3-4) este coerent cu cele de mai sus:

„in anul 2022 ….La estimare s-a avut în vedere că de la 1 ianuarie 2018 se modifică prevederile din Codul fiscal în sensul preluării de către salariat în totalitate a sarcinii de plată a contribuțiilor sociale„

„Salariul de bază minim brut lunar pentru anul 2022 avut în vedere în vedere  la estimarea cheltuielilor de personal este de 2500 lei”

„În anul 2018 ….Salariul de bază minim brut lunar pe anul 2018 avut ăn vedere la estimare este de 1.900 lei”

 

1.3 Dacă salariului din 2022 cuprinde și contribuția angajatorului atunci este evident că și majorările etapizate prevăzute în art. 37 din Legea cadru inclusiv cele reprezentând ¼ anual (ca diferență față de salariul din 2022) cuprind contribuțiile angajatorului

1.4 De la 1 ianuarie 2018 coeficienții se vor raporta la echivalentul salariului minim în care e inclus și contribuția actuală a angajatorului (adică se va raporta la 1900 lei și nu 1550 lei și tot așa anual până în anul 2022) Conform Legii Cadru pentru funcțiile de demnitate publică avem doar coeficienți (anexa IX) iar art. 13 alin 1 prevede că „Indemnizațiile pentru funcțiile de demnitate publică se determină începând cu 1 ianuarie 2018 prin înmulțirea coeficienților din Anexa IX cu salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată în vigoare”

Este evident că acești coeficienți se vor raporta pentru anul 2018 la 1900 lei pentru că nu e posibil ca medicul din anatomie patologică să aibă salariul aproximativ sau mai mare (deși coeficientul e mai mic) decât demnitarii exemplificați mai jos (dacă înmulțim coeficientul cu 1550 lei)

Funcția

Coeficient

Salariul minim

Salariul

Medic primar anatomie patologică

6.50

 

16.250 lei

Ministru

sau Secretar general al Guvernului

10,50

1550

16.275 lei

Primarul general al Capitalei

9.70

1550

15.035 lei

Senatori /deputați / prefecți

9.00

1550

13.950 lei

Consilieri de stat /

Secretar general adjunct al Guvernului

8.00

1550

12.400 lei

 

2. Efectele introducerii contribuției angajatorului în creșterea salarială

Conform Programului de guvernare 2017 -2020 contribuțiile vor scade de la 39,25% la 35%, începând cu 1 ianuarie 2018[1]. Menționăm că nu luăm în calcul variabila privind impozitul pe venit, deoarece chiar dacă se precizează că va scădea de la 16% la 10% nu se cunoaște modalitatea de aplicare, respectiv dacă va fi de 0% pană la 2000 lei iar suma ce depășește 2000 lei se impozitează cu 10%  sau în cazul salariilor mai mari de 2000 lei se va aplică 10% pentru întreaga suma.  Pentru a transfera contribuțiile angajatorului în sarcina salariatului iar salariul de la 01 ianuarie 2018 să rămână identic cu cel din decembrie 2017 trebuie majorat salariul brut cu 22.75%.[2] Creșterea de 25% din 01.01.2018 pentru toți salariații (excepție medici și asistente) ar putea avea tocmai acest scop, să acopere trecerea contribuțiilor de la angajator la angajat.

Câteva exemple de ”creșteri” salariale (dacă se vor include contribuțiile angajatorului în salariile de bază propuse în anexele la proiectul de lege). Exemplele sunt la nivelul salariului de bază, fără a fi calculat /scăzut și impozitul pe venit actual de 16%.

Sunt calculate astfel pentru că ne interesează cum influențează venitul salarial introducerea contribuției angajatorului la angajat:

  • Asistent medical S, Principal, gr. 5, din clinic: – salariu de bază pe legea 250 este de 2870 lei (fără contribuțiile angajatului); – salariu de bază pe proiectul de lege (contribuții reținute pe legislația actuală) este de 4535 lei; salariu de bază pe proiectul de lege (cu contribuții reținute numai la angajat) este de 3286 lei. În concluzie, dacă vor introduce contribuțiile angajatorului la angajat pe salariile de bază din proiect, asistenta noastră medicală cu studii S, la gradația 5, va câștiga de fapt 416 lei în plus (din care se scade impozitul aferent).
  • Inginer, Economist, specialist IA, gr. 5: – salariu de bază pe legea 250 este de 2939 lei (fără contribuțiile angajatului); – salariu de bază pe proiectul de lege (contribuții reținute pe legislația actuală) este de 4760 lei; salariu de bază pe proiectul de lege (cu contribuții reținute numai la angajat) este de 3449 lei. În concluzie, dacă vor introduce contribuțiile angajatorului la angajat pe salariile de bază din proiect, economistul IA, la gradația 5, va câștiga de fapt 510 lei în plus (din care se scade impozitul aferent).

3. Varianta optimală și legală pentru salariați – la salariile din grilă sau la majorările etapizate să se adauge suma echivalentă contribuției angajatorului

Este evident că această măsură corespunde promisiunilor electorale și definițiilor legale, transferul sumei echivalente contribuției angajatorului în salariul brut neavând semnificația de majorare / creștere salarială ci doar măsura descrisă mai sus respectiv „mutarea banilor dintr-un buzunar în altul”.

Chiar și în această ipoteză, adică prin suplimentarea cu 22.75%  a salariului după majorarea salarială (salariul din grilă din 2022 pentru medici și asistenți sau 25% pentru restul personalului) salariile nu vor crește în procentul specificat în lege, deoarece contribuțiile transferate se vor aplica asupra majorării salariale și vor fi plătite de salariat.

Exemplificare
In prezent: 100 lei brut – 16.5% = 83,50 lei venit salarial (supus impozitului pe venit)
De la 01.01.2018:  
100 lei + 25 lei (25% mărire) = 125 lei + 28.43 lei ( reprezentând 22.75%) = 152,43 lei (noul brut salarial) 
152.43 lei – 53.35 lei (contribuții 35%) = 99,08 lei venit salarial (supus impozitului pe venit)
Diferențe salariale:
99.08 lei – 83.50 lei = 15.58 lei 
Un plus de 15.58 lei raportat la venitul salarial inițial de 83.50 lei reprezintă o creștere de doar 18.65% și nu de 25%!

 

 

 


[2 ]Dimpotrivă, continuând pe linia reducerii contribuțiilor cu 5 puncte procentuale adoptată în 2014 de PSD, cu o nouă reducere de 4,25 puncte procentuale din 2018. Totodată, vom elimina 4 din cele 6 contribuții plătite astăzi. Vom rămâne așadar doar cu contribuțiile pe sănătate și cea de asigurări sociale, datorate de către angajat, dar rămânând în sarcina angajatorului plata acestora către stat. Pentru a face acest lucru, la sfârşitul anului 2017, se va modifica baza de calcul a salariului brut prin creşterea acestuia cu 22.75%. Măsura nu va implica creşterea cheltuielilor salariale pentru angajator ci doar uniformizarea salariului brut cu totalul cheltuielilor aferente unui salariu. Totodată, vor fi eliminate inechităţile privind plata contribuţiilor în procente egale, pentru toţi salariaţii din România, prin renunţarea la actualele plafoane privind contribuţiile. Pag 18 http://www.cdep.ro/pdfs/oz/Program%20de%20Guvernare.pdf

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.