- 8 iunie 2021
- Adăugat de FSSR
- Categorie Comunicări
Poziția FSSR față de modificările propuse de Guvern pe tema Contractului-cadru și a modificării Legii nr. 95/2006
Guvernul propune modificări semnificative în privința asigurărilor publice de sănătate, respectiv introducerea posibilității unităților private de a deconta la ”costul real” serviciul medical, prin adăugarea unui tarif suplimentar peste tariful decontat de Casa Națională de Asigurări de Sănătate din asigurarea publică de sănătate. Argumentată în nota de fundamentare a ordonanței de urgență a guvernului pentru modificarea legii nr. 95/2006 ca o soluție pentru acoperirea costurilor reale ale serviciilor medicale (ceea ce este valabil și pentru sistemul public, nu doar privat), fără un algoritm de stabilire a ”costului real” și implicit a unei limite, o astfel de reglementare va tinde să devină o formă de segregare a asiguraților. Asigurații cu venituri mai mari vor accesa servicii medicale private (interpretarea corectă fiind ”la costul real”, conform O.U.G.), asigurații cu venituri mici vor accesa servicii publice (interpretarea corectă fiind ”subfinanțate”, conform O.U.G.).
Modificările legislative se regăsesc într-un proiect de ordonanță de urgență și în noul Contract-cadru, aflat în curs de negociere/consultare.
În cadrul consultărilor la nivelul CNAS cât și în ședința Comisiei de Dialog Social a Ministerului Sănătății din data de 07 iunie, Federația ”Solidaritatea Sanitară” a susținut și argumentat următoarele:
- Nivelul tarifelor pentru serviciile spitalicești ce vor fi practicate de spitalele private trebuie să fie limitat, iar contribuția personală plătită de asigurat să reflecte proporțional finanțarea suplimentară primită de spitalele publice pentru influențele salariale (în discuție sunt sumele decontate începând cu anul 2015 pentru finanțarea creșterilor salariale din sistemul public).
- Lipsa unei limite (a unui mecanism de stabilire a acesteia) și a accesului spitalului public la același mecanism de decontare la cost real elimină de facto caracterul social al fondului național unic de asigurări de sănătate.
- Reglementarea, astfel cum este transpusă, introduce un dezechilibru între sistemul public și cel privat, pentru spitalele publice nefiind permisă încasarea contravalorii serviciilor suplimentare care pot fi acordate peste cele din pachetul de bază. Pentru o abordare unitară, ”Solidaritatea Sanitară” a solicitat ca și spitalelor publice să le fie permisă încasarea contravalorii unor astfel de servicii.
- Creșterea numărului de paturi alocat spitalelor private, prevăzută în ordonanța de urgență, se va face în detrimentul spitalelor publice, în decursul următorilor ani o astfel de decizie ducând la reducerea finanțării sistemului public de sănătate, prin transferul fondurilor către sistemul privat.
Observațiile, propunerile și soluțiile tehnice ale Federației ”Solidaritatea Sanitară” asupra Contractului-cadru au fost completate și de propunerile pe care spitalele publice ni le-au comunicat.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-o apreciere mai jos: