- 3 august 2024
- Adăugat de FSSR
- Categorie Comunicate de presă
Îngrijorată de numărul în creștere de dovezi publice privind scăderea calității formării profesionale furnizată de școlile postliceale sanitare, Federația „Solidaritatea Sanitară” din România solicită Guvernului României, Ministerului Educației și Ministerului Sănătății, implicarea urgentă în rezolvarea acestei situații.
Calitatea serviciilor medicale actuale și, mai ales, viitoare furnizate de sectorul public de sănătate depinde de calitatea formării profesioniștilor din sănătate. Scăderea calității formării constituie totodată o amenințare la adresa capacității sistemului public de sănătate de-a acorda serviciile medicale necesare populației.
Dovezile privind scăderea dramatică a calității formării furnizată în unele școli postliceale sanitare pentru persoanele care vor să devină asistente medicale indică amploarea problemei, articolul publicat în data de 31.07.2024 de cei de la Recorder fiind unul dintr-o serie mai mare (un alt exemplu poate fi găsit aici) de semnale publice trase de mass-media.
Având în vedere că această problemă constituie o amenințare la adresa profesiei de asistentă medicală, ne alăturăm organismului profesional al asistentelor medicale, OAMGMAMR, în solicitarea publică a rezolvării adecvate a acestei probleme de către autorități, începând cu Ministerul Educației.
Rezolvarea trebuie să vizeze atât condițiile de desfășurare a formării, acestea trebuind să conducă la formarea competențelor specifice standardului ocupațional, cât și condițiile de acces la această formare sau de absolvire a ei, care trebuie să includă obligația de absolvire a examenului de bacalaureat. În felul aceasta s-ar rezolva și problema tehnică (cu impact asupra recunoașterii calificărilor) pe care o generează existența unor absolvenți de formare de nivel ISCED 4, care de fapt nu au finalizat formare specifică ISCED 3.
Dată fiind necesitatea modificării Ordinului ministrului Sănătății privind ocuparea și promovarea (OMS nr. 1470/2011), recunoscută și de Ministerul Sănătății, considerăm oportună analizarea posibilității de intervenție activă în filtrarea suplimentară a intrărilor în sistemul sanitar prin introducerea condiției de-a avea examenul de bacalaureat absolvit pentru asistentele medicale absolvente de postliceală care se prezintă la concursurile de angajare. Precizăm că propunerile noastre de modificare a acestui ordin sunt publice, putând fi găsite aici.
Scăderea calității formării contribuie fie la accentuarea deficitului de asistente medicale (prin cunoscut fenomen al incapacității de satisfacere a condițiilor specifice angajării prin concurs) fie la încărcarea suplimentară cu sarcini de lucru pentru asistentele medicale care deja își desfășoară activitatea în sistemul public de sănătate, accentuând poverile profesionale ale acestora. Totodată, fenomenul amenință echivalarea competențelor la care au dreptul asistentele medicale cu vechime din sistemul public de sănătate, drept solicitat în mod consecvent de Federația „Solidaritatea Sanitară” din România în ultimul deceniu.
Comitetul Director
Persoane de contact:
Anca Ciora, copreședinte FSSR: 0736654336
Bulboacă Daniel, vicepreședinte FSSR: 0740488812
Predica Gabriel, vicepreședinte FSSR: 073702 094
Update: Patronatul Medicilor Specialiști cu Practică Independentă (PMSPI) a transmis un mesaj de susținere a poziției Federației ”Solidaritatea Sanitară”, prin intermediul unui comunicat de presă pe care-l redăm în continuare.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-o apreciere mai jos:
Este clar că scăderea calității formării profesionale în școlile postliceale sanitare ridică semne de întrebare cu privire la viitorul asistenței medicale din România. În acest context, mă întreb dacă măsurile propuse de Federația „Solidaritatea Sanitară”, precum impunerea bacalaureatului ca cerință obligatorie pentru accesul la formare și la angajare, sunt suficiente pentru a corecta problema. Oare nu ar trebui implementate și măsuri suplimentare, precum o supraveghere mai riguroasă a instituțiilor de învățământ sau revizuirea curriculei pentru a reflecta mai bine nevoile actuale din domeniul sănătății?