- 25 aprilie 2019
- Adăugat de FSSR
- Categorie Comunicări
Soluția unui act normativ al Ministerului Sănătății și Ministerul Muncii, agreată de o federație sindicală, altfel spus o decizie unilaterală a celor două ministere în privința zilelor suplimentare de concediu acordate salariaților din sistemul sanitar are drept consecință tocmai eliminarea dreptului de negociere a acestora.
Cu alte cuvinte se va trece de la forma negocierii, în care părțile sunt egale, la forma reglementării prin act normativ, în care drepturile salariaților depind strict de unul sau două ministere, organizațiile sindicale fiind cel mult consultate.
Argumentele în favoarea menținerii dreptului de negociere izvorăsc din Codul Muncii, care instituie faptul că modificările în privința drepturilor de CO (incluzând CO suplimentar) pot fi făcute doar în mod expres (nu pot fi deduse) și doar prin lege sau prin contractul colectiv de muncă. Însă, în cazul acestor situații de modificare trebuie reținute sensul modificărilor legale: prin lege se înțelege în mod expres un act normativ cu putere de lege. În acest sens, trebuie reținut faptul că legiuitorul utilizează de-a lungul întregii legi în mod diferite termenii lege și act normativ.
Mai mult, numărul de zile de concediu suplimentar acordate pe criteriul condițiilor de muncă este în mod expres prevăzut în Codul Muncii a fi stabilit exclusiv prin negociere, în cadrul contractului colectiv de muncă.
Așadar, Ministerul Sănătății și Ministerul Muncii nu pot iniția acte normative prin care să reglementeze un drept prevăzut a fi acordat în baza legii și a contractelor colective de muncă.
În aceste condiții, Federația ”Solidaritatea Sanitară” respinge ferm reglementarea strictă prin acte normative a zilelor suplimentare de concediu de odihnă acordate salariaților din sistemul sanitar, acestea trebuie să facă în continuare obiectul negocierilor colective.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-o apreciere mai jos: