- 21 iunie 2019
- Adăugat de FSSR
- Categorie Comunicate de presă
Federația „Solidaritatea Sanitară” constată cu tristețe că atitudinea Ministrului Muncii intră în totală contradicție cu cele stabilite în cadrul negocierilor purtate. Astfel, într-un total dispreț față de drepturile câștigate în materia concediilor de odihnă suplimentare, ministrul Muncii, Marius-Constantin Budăi, răspunde la solicitarea de intrare în legalitate în acest domeniu privind salariații din sănătate prin intenția de a tăia din aceste drepturi la toți bugetarii. Cu alte cuvinte, nu numai că refuză recunoașterea acestor drepturi legale pentru salariații din sănătate, ci domnul ministru Marius-Constantin Budăi decide să taie din drepturile de concedii de odihnă suplimentare la salariații din toate sectoarele bugetare. În discuție sunt în principal drepturile asociate tranșelor de vechime. Precizăm că începând cu anul 2003 aceste drepturi au fost stabilite, în baza prevederilor Codului Muncii, prin contractele colective de muncă.
Intenția se găsește în proiectul de modificare a HG 250/1992, publicat în transparență decizională pe site-ul Ministerului Muncii în data de 19.06.2019. (Chiar dacă proiectul de act normativ conține și intenția de a elimina discriminarea privind drepturile de concediu în cazul salariaților bugetari cu mai multe contracte individuale de muncă, reamintim că această problemă a fost declanșată de interpretarea greșită a legii dată de aceeași instituție până acum.)
Deși opinia publică ar putea crede că acest gest este de fapt transpunerea intenției de a „mitralia” drepturile salariale ale angajaților bugetari, anunțată de un alt oficial al partidului de guvernământ ca răzbunare pentru voturile obținute de acest partid, problema este cu mult mai gravă decât atât: proiectul de act normativ propus de ministru Marius-Constantin Budăi încalcă în mod flagrant mai multe prevederi legale în vigoare.
Proiectul de modificare a HG nr. 250/1992, promovat de domnul ministru Marius-Constantin Budăi, încalcă este în contradicție cu poziția oficială a Guvernului. Astfel, deși domnul ministru Marius-Constantin Budăi face parte din Guvernul care a constatat, printr-un punct de vedere oficial al acestei instituții, că HG 250/1992 este abrogată implicit, decide totuși să promoveze un act normativ care încalcă poziția oficială a Guvernului, exprimată sub semnătura actualului Prim Ministru. Punctul de vedere în cauză a fost exprimat în adresa cu nr. 1017/29.05.2018, înregistrată la Senat cu nr. 265/07/06.2018, în cadrul acestuia Guvernul României pronunțându-se deja în sensul că sunt abrogate implicit prevederile HG 250/1992.
Reamintim domnului ministru că drepturile de concediu de odihnă suplimentar sunt drepturi ce țin de protecția sănătății și securității în muncă, ele trebuind stabilite, conform prevederilor legale, împreună cu partenerii de dialog social.
Precizăm că domnul ministru Marius-Constantin Budăi are cunoștință de toate demonstrațiile și argumentele care dovedesc faptul că acestea sunt drepturi câștigate ale salariaților, deoarece Federația „Solidaritatea Sanitară” i le-a prezentat în cadrul întâlnirii din data de 4 iunie 2019 și i le-a înaintat totodată în scris în data de 6 iunie 2019.
Anexă
Câteva exemple de încălcare flagrantă a prevederilor legale în vigoare realizate prin intermediul proiectului de modificare a HG nr. 250/1992 propus de Ministerul Muncii
1. Decizia nr. 22/2013 Curtea Constituțională stabilește în mod clar că actele normative date în aplicarea unor legi care au fost abrogate trebuie și ele abrogate. Ministerul Muncii refuză onorarea acestei obligații legale, asumând modificarea unei Hotărâri de Guvern care trebuie de fapt abrogată (fiind deja abrogată implicit)
2. Legea nr. 53 din 2003 (Codul Muncii) prevede la art. 147 alin. 2 faptul că zilele suplimentare de concediu de odihnă pentru condiții de muncă se stabilesc prin contractul colectiv de muncă aplicabil. Deși invocă prevederile Codului Muncii în materia limitei minime a concediului de odihnă, Ministerul Muncii „uită” să respecte prevederile acestui act normativ și în privința zilelor suplimentare de concediu de odihnă pentru condiții de muncă.
3. Deși art. 10 din Legea nr. 153/2017 prevede în mod clar care sunt tranșele de vechime pentru salariații din sectorul bugetar, domnul Marius-Constantin Budăi, are o preferință personală pentru aplicarea tranșelor de vechime prevăzute într-o lege de acum aproape 50 de ani, respectiv Legii nr. 3/1977 abrogată de Codul Muncii.
NOTĂ: Argumentarea situației juridice a HG nr. 250/1992 poate fi găsită în adresa înaintată de Federația „Solidaritatea Sanitară” către Ministerul Muncii (https://solidaritatea-sanitara.ro/apel-adresat-ministerului-muncii-si-ministerul-sanatatii-pentru-respectarea-drepturilor-la-concediu-de-odihna-suplimentar/).
Biroul de presă
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-o apreciere mai jos: