Analiza primară a impactului asupra salariilor din sistemul sanitar a proiectului OUG privind salarizarea în sistemul bugetar

Analiza primară a impactului asupra salariilor din sistemul sanitar a proiectului OUG privind salarizarea în sistemul bugetar realizată în cadrul Centrului de Cercetare și Dezvoltare „Solidaritatea” / Federația „Solidaritatea Sanitară” din România.

În raport cu Legea 284/2010 (luând în considere coeficientul 600) în proiectul de OUG se constată clar o diminuare a salariilor din sectorul sănătate:

  • salariile medicilor se mențin în limitele legii 284 cu ușoară diminuare pe categorii (1-2%)
  • salariile asistenților medicali, față de legea 284 se micșorează cu 20-25%; – câștiguri înregistrează debutanții și personalul auxiliar, dar aceasta se datorează majorării salariului minim de la 600 (legea 284) la 1250 de la 1 mai.

Față de 284/2010, această lege beneficiază mai mult cei care aveau salarii mai mari, în funcții superioare, decalajul mărindu-se între cei cu functii superioare și functii normale de execuție ( de ex. între medici și asistenți- raportat la Legea 284 -medicii își mențin cat de cat salariile iar ale asistenților scad. Efortul financiar brut necesar implementării proiectului de ordonanță de urgență este de 2,344 mld. lei, iar impactul net este de 1,503 mld. lei; De o parte însemnată din acest efort financiar beneficiază cei aflați în funcții superioare. Dacă înainte era raportul de 1/15= 600/9000 lei acum raportul e de 1/12 = 1250/15000 lei. E clar că decalajul se va mari, cei mai defavorizați fiind cei aflați la mijlocul ierarhizarii salariale.

Luând act de conținutul proiectului de OUG privind salarizarea unitară, care prevede în Anexa nr. III scăderi ale salariilor din grilă, pentru angajații din Sănătate, și cu cca. 60% pentru anumite categorii, constatăm faptul că Ministerul Muncii intenționează să-și încalce angajamentele luate față de noi.

În aceste condiții, Comitetul Director al Federației „Solidaritatea Sanitară” a inițiat procedura declanșării manifestațiilor de protest ce pot merge până la greva generală, solicitând respectarea angajamentelor asumate în regim de urgență.

Având în vedere numeroasele anomalii pe care le conține acest proiect de lege, considerăm că el este o dovadă de neprofesionalism, determinată în special de absența consultării experților noștri în salarizare. Două din numeroasele exemple în acest sens sunt relevante: medici din spitalele publice salarizați sub nivelul medicilor veterinari și scăderea salariilor din grila asistentelor medicale, în medie, cu cca. 50%.

Chiar dacă partea introductivă a actului normativ preia câteva dintre solicitările noastre, având șanse să rezolve unele probleme, acestea au o pondere prea mică raportat la ansamblul impactului estimat în cazul Anexei nr. III (Familia ocupațională de funcții bugetare „Sănătate şi asistență socială”). Suplimentar, există numeroase contradicții între corpul legii și anexele acesteia. Cumularea acestor erori și inadvertențe cu faptul că proiectul de lege este sub nivelul Legii nr. 284/2010 în privința ierarhizării salariilor ne determină să-l respingem în întregime.

Ținând cont de gradul de nemulțumire al salariaților cumulat cu posibilitatea implicării în acțiunile de protest a organizațiilor sindicale reprezentative, considerăm că adoptarea actului normativ în forma actuală ne obligă la declanșarea protestelor pentru apărarea intereselor salariaților, culminând cu greva generală.



Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-o apreciere mai jos:


Lasă un răspuns