Astăzi, 03.03.2023, a avut loc o nouă întrunire a Grupului de lucru pentru elaborarea noii legi a salarizării

Astăzi, 03.03.2023, s-a desfășurat o nouă întrunire a Grupului de lucru (din cadrul Ministerului Sănătății) pentru elaborarea unei noi legi a salarizării – partea privitoare la sănătate.

(Persoanelor deranjate de aceste informări periodice, determinate de politica de transparență a Federației „Solidaritatea Sanitară”, le recomandăm  de la început să nu le citească. Aceste comunicări publice se adresează doar celor interesați de întregul parcurs, care știu că fiecare pas din acest tip de traseu contează.)

Pentru corecta înțelegere a situației reamintim contextul acestor negocieri (el fiind precizate în detaliu în cadrul platformei de consultare):

    • Prin PNRR guvernanții au asumat și obligația de modificare a legii salarizării/elaborarea a unei noi legi a salarizării;
    • Modificările esențiale stabilite în PNRR sunt următoarele:
      • Limitarea sporurilor la nivelul de maxim 20% per angajat. (Pentru a înțelege impactul aceste modificări vă recomandăm să faceți calcul, fiecare dintre dvs., care ar fi efectul aceste modificări asupra venitului dvs. salarial!)
      • Corelarea performanțelor cu salariul plătit
      • Revizuirea coeficienților de ierarhizare
      • Recalcularea salariilor cu respectarea principiului sustenabilității.

De asemenea, reamintim că poziția Federației „Solidaritatea Sanitară” este aceea de a rezuma intervențiile la modificarea legii în vigoare (legea nr. 153/2017) în următoarele privințe:

    • Corectarea coeficienților de ierarhizare pentru o serie de categorii profesionale pentru a crește nivelul de echitate al sistemului de salarizare, având în vedere faptul că inechitățile afectează categorii întregi de angajați din Sănătate.
    • Introducerea personalului nemedical/TESA în aceeași anexă cu angajații din Sănătate.
    • Raportarea tuturor sporurilor la salariile de bază în plată.
    • Aplicarea în întregime a legii prin raportarea coeficienților de ierarhizare la salariul minim pe economie actual. Deși Legea nr. 153/2017 prevede acest drept pentru toți angajații, nu beneficiază de el nici una dintre categoriile profesionale din sănătate.

Această solicitare este transmisă în mod constant guvernaților.

De ce nu este de preferat o lege nouă? Deoarece ea riscă să demoleze sistemul sporurilor din Sănătate.

Pentru a ne asigura însă că, în ciuda solicitărilor noastre, se va elabora o nouă lege a salarizării în care angajații din Sănătate ar putea înregistra pierderi în loc de cuvenita creștere a veniturilor salariale, ne-am implicat în încercarea guvernanților de a constitui o alternativă la actuala lege.

Dat fiind impactul negativ al limitării sporurilor la nivelul de maxim 20% per angajat asupra marii majorități a angajaților este evident că principalele eforturi depuse în cadrul Grupului de lucru se concentrează mai întâi pe soluțiile de salvarea a veniturilor ce corespund sporurilor. Dacă nu se identifică aceste soluții limitarea sporurilor ar determina în mod clar scăderea veniturilor marii majorități a angajaților din Sănătate.

Creșterile salariale așteptate în mod firesc și legitim de angajații din Sănătate depind în special de:

    • Reușita de a salva veniturile aferente sporurilor. (Pentru o înțelegere corectă a situației reamintim încercarea Guvernelor din perioada 2017-2018 de a se concentra pe creșterea salariilor de bază și a reduce drastic sporurile, care a determinat inițial o scădere foarte mare a veniturilor salariale.)
    • Corectarea (în plus) a unor coeficienți de ierarhizare.
    • Salariul de bază minim la care se raportează coeficienții de ierarhizare. Situația este asemănătoare cu cea existentă la ora actuală (în contextul legii nr. 153/2017): dacă coeficienții de ierarhizare s-ar raporta la salariul de bază minim brut pe economie (așa cum a fost gândită legea, cum stabilesc prevederile ei și cum solicită Federația „Solidaritatea Sanitară” în mod constant) atunci angajații din Sănătate ar beneficia de o creștere reală a veniturilor salariale (echivalentul ratei inflației + o creștere de cca. 4%).

În cadrul activității de astăzi a grupului de lucru Federația „Solidaritatea Sanitară” a abordat următoarele categorii de probleme:

  1. Elaborarea „grilei bazale”:
  1. Stabilirea modului în care tratăm situațiile în care avem funcții identice cu nivele diferite de studii
  2. Stabilirea tratamentului (de preferat identic) aplicat funcțiilor cu același nivel al studiilor.
  3. Evaluarea echității prin analiză tehnică
  4. Introducerea profesiilor dedicate pentru o bună parte din personalul nemedical/TESA

 

  1. Tratamentul sporurilor care nu fac parte din categoria celor pentru condiții de muncă:
  1. Mecanismul utilizat pentru calculul tarifelor orare diferențiate.
  2. Nivelul la care trebuie raportate sporurile de tură și de lucru în zilele libere atunci când sunt stabilite tarifele orare diferențiate.
  3. Numărul de ture pentru care tariful diferențiat ar trebui să acopere echivalentul sporului de tură.
  4. Identificarea soluțiilor tehnice pentru înlocuirea sporului de tură.

 

  1. Stabilirea situației sporurilor pentru condițiile de muncă:
  1. Modalitatea de aplicare a creșterii salariilor de bază aferentă coeficienților de complexitate
  2. Situația sporurilor care sunt în sumă fixă din perspectiva interesului pentru menținerea categoriilor de sporuri

 

  1. Stabilirea situației gărzilor suplimentare normei de bază

1) Tariful orar aplicabil

2) Situația sporurilor aferente gărzilor

 

Pentru majoritatea temelor au fost identificare soluții acceptate de părți ca posibile.

Rezumăm prezentarea la principalele probleme discutate pentru a respecta angajamentul de confidențialitate asumat de părți în privința scenariilor pe care le rulează ca soluții posibile la diferitele categorii de probleme.

(Reamintim faptul că membrii Solidaritatea Sanitară au acces la o informare mult mai amplă, prin intermediul liderilor sindicatelor afiliate la Federația „Solidaritatea Sanitară”.)

Evaluarea activității de până acum a Grupului de lucru credem că poate fi considerată una moderat optimistă (raportat la soluțiile de a salva drepturile salariale aferente sporurilor, de a proteja angajații din sănătate împotriva scăderii veniturilor și de a le asigura o creștere reală a veniturilor).



Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-o apreciere mai jos:


2 comentarii

  • Buzatu Denisa

    Care este rezultatul privind salariu de asisten.De ce pe anul 2023 nu este niciun procent marit la situatia actuala ,maririle preturilor unele chiar de peste 50%

  • Chiriac

    Salarii mizerabile ptr asistenți medicali, mulțumim PSD și sindicatelor care ne, au reprezentat și au fost deacord sa ne vândă munca ieftina, nu se respecta normativuul de personal ptr asistenți, brancarzi și infirmier……. Cei care ne decid soarta se tratează în spitale private…….

Lasă un răspuns